SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L VUDU’

<< 118 >>

باب: لا تستقبل القبلة بغائط أو بول، إلا عند البناء، جدار أو نحوه.

11. Büyük Veya Küçük Tuvalet Yaparken Kıbleye Dönülmez, Ancak Bina, Duvar Vb. Bir Şey Varsa Dönülür

 

حدثنا آدم قال: حدثنا ابن أبي ذئب قال: حدثنا الزهري، عن عطاء بن يزيد الليثي، عن أبي أيوب الأنصاري قال:

 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إذا أتى أحدكم الغائط، فلا ستقبل القبلة ولا يولها ظهره، شرقوا أو غربوا).

 

[-144-] Ebu Eyyub el-Ensâri r.a. şöyle demiştir; Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Biriniz tuvaletini yapacağı zaman kıbleye önünü ve arkasını dönmesin. Doğuya veya batıya dönün.

 

Tekrar: 394.

 

 

AÇIKLAMA:     Aşağıda gelecek olan İbn Ömer'in rivayet ettiği hadis, binalarda tuvalet ya­parken kıbleye arkayı dönmenin caiz olduğunu, Câbir hadisi de önü dönmenin caiz olduğunu göstermektedir. Câbir hadisi olmasaydı, Ebu Eyyub'un genel ifadeli hadisi, İbn Ömer'in hadisi ile arkayı dönme konusunda tahsis edilirdi. Buna kıyas yaparak öne dönmeye de cevaz verilmezdi.

 

Tuvalet Yaparken Kıbleye Ön veya Arkayı Dönme Yasağı Konusunda Farklı Görüşler

 

1. {Binada olsun açık alanda olsun kıbleye arkayı dönmek caiz, önü dön­mek haramdır)

 

Bir grup alim İbn Ömer hadisini esas alarak kıbleye önü değil arkayı dön­menin caiz olduğunu söylemişlerdir. Bu görüş, Ebu Hanife ve Ahmed b. Hanbel'den rivayet edilmiştir,

 

2.  (Binalar ve açık alan arasında mutlak ayrım yapıp, binada kıbleye dön­meyi caiz, açık alanda haram görmek)

 

Alimlerin çoğunluğu ile birlikte Mâlik, Şafii, ve İshak ise delillerin tümünü göz önüne alan en adil görüşü kabul etmişlerdir ki buna göre örfen binalarda önünü dönmek, kıbleye değil duvara izafe edilir. Tuvalet için yapılan mekanlar şeytanların sığındığı yerler olup, kıble olarak nitelenmeye elverişli değildir. Açık alan ise bundan farklıdır.

 

3.  (Binada da açık alanda da önü dönmek de arkayı dönmek de haramdır)

 

Bir gruba göre ise bu mutlak olarak haramdır. Bu Ebu Hanife ve İmam Ahmed'den rivayet edilen meşhur görüştür. Şafii'nin öğrencisi Ebu Sevr de bu görüştedir. Mâlikilerden İbnü'l-Arabi, Zahirilerden İbn Hazm da bu görüşü seç­miştir. Bunların delili, yasak ile mübahlık çeliştiği zaman yasağın esas alınması gerektiği konusundaki temel prensiptir.

 

4.  (Binada da açık alanda da önü ve arkayı dönmek caizdir)

 

Bir gruba göre ise bu mutlak olarak caizdir. Bu, Hz. Âişe, Urve, Rebia ve Davud'un görüşüdür. Onların delili bu konu ile ilgili hadislerin birbiri ile çelişki arz etmesidir. Bu durumda "asıl olan mübahlıktır" ilkesi esas alınır.

 

Alimler arasında meşhur olan, bu dört görüştür.